Nečitelné znaky v emailu

Nečitelné znaky v emailu

Pokud v nové emailové zprávě najdete nečitelné znaky, a jde o email automaticky odesílaný serverem (např. kontaktní formuláře, objednávkové systémy, eshopy atp.) je nutné provést drobnou změnu nastavení vašeho Outlooku (nebo jiného vašeho emailového klienta).

Jak se nečitelných znaků zbavit?

Postačí nastavení univerzálního kódování pro emailoveho zprávy. Postup pro jednotlivé aplikace:

Outlook Express, systém Windows XP

Se špatným zobrazením jsem se zde setkal nejčastěji. Pro správné nastavení stačí kliknout na Možnosti v horním menu pod nabídkou Nástroje, a ve dvou záložkách nastavit Unicode:

  • Záložka Odesílání -> tlačítko Mezinárodní nastavení pro odesílání -> v rozbalovacím poli Výchozí kódování vyberte Výchozí Unicode (UTF-8) -> potvrďte tlačítkem OK
  • Záložka Čtení -> tlačítko Mezinárodní nastavení pro čtení -> klikem na Používat výchozí kódování pro všechny příchozí zprávy zaškrtněte tlačítko a v rozbalovacím poli Výchozí kódování vyberte Výchozí Unicode (UTF-8) -> potvrďte tlačítkem OK

Změnu potvrdíte stiskem tlačítka OK nebo PoužítMožnostech.

Microsoft Outlook, systém Windows 7

Většinou funguje korektně. V nastavení jsem našel pouze nastavení odchozí pošty:

  • Otevřeme Možnosti v horním menu pod nabídkou Nástroje
  • Záložka Formát pošty, tlačítko Mezinárodní možnosti
  • V rozbalovacím poli Upřednostňované kódování pro odesílané zprávy vybereme Unicode (UTF-8)
  • Potvrdíme tlačítkem OK

Změna potvrdíte stiskem tlačítka OK nebo PoužítMožnostech.

Mozilla Thunderbird

Tento bezplatný emailový klient nemá povětšinou problém, umí znakovou sadu správně rozeznat. Nastavení kódování se nachází zde:

  • Nabídka Zobrazení v horním menu
  • Položka Znaková sada
  • Položka Přizpůsobit
  • V otevřené nabídce Přizpůsobení znakové sady přesuňte do pravého okna Aktivní znakové sady: Unicode (UTF-8) úplně nahoru, ponechte přednastavené evropské sady

Proč se v mailu zobrazují nečitelné znaky?

Důvodem je kódování emailů nastavených výrobcem emailového klienta – nejčastěji se jedná o problém v aplikaci Outlook od společnosti Microsoft.

Po instalaci české verze se totiž nastaví kódování veškeré (tedy nejen odchozí, ale i příchozí) pošty na Windows-1250. Server ale většinou pracuje s univerzální sadou Unicode UTF-8, a protože změna kódování se pak použije jen pro zobrazení, znaky s diakritikou se nezobrazí v čitelné podobě.

Tyto znaky totiž na rozdí od znaků (písmen) bez háčků a čárek ukládá znakové sadaWindows-1250 ve dvou bytech. Zjednodušeně: dvě políčka pak při zobrazení převede na jeden,"zvláštní" znak mimo písmena anglické abecedy. Naproti tomu UTF-8 ukládá všechny znaky ve dvou bytech.

Speciální funkce, nebo textové editory umí korektně převádět texty mezi znakovými sadami. Ne tak Microsoft Outlook pokud má přednastavenu zmíněnou sadu Windows-1250.

Proč se musí nastavit jak příchozí, tak odchozí pošta?

Díky špatnému převodu znaků (zejména v různých verzích Outlooku) se pak může stát, že když odpovídáte na nějaký email a ten Vám s další odpovědí přijde, některé částí emailu s historií komunikace budou opět nečitelné.

Martin Ševčík, 6. 1. 2011
přečteno: 26604/25127×

Nečitelné znaky v emailu Nečitelné znaky v emailu Nečitelné znaky v emailu

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář