Bali: Doprava I.

Bali: Doprava I.

Během 14 dní na Bali jsme najezdili skoro tisíc kilometrů na půjčené motorce nebo v pronajatém autě, a protože některé skutečnosti se lišily od tištěného průvodce, napadlo mne sepsat článek, který by poznatky o dopravě předal dále. Jde samozřejmě o postřeh subjektivní, ale prvonávštěvníkům ostrova Bali (či obdobné asijské destinace) by mohl být užitečný.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Půjčení vlastního dopravního prostředku
    1. Kolo
    2. Motorka (bike)
    3. Auto
  2. Další možnosti přepravy na Bali
    1. Shuttle bus
    2. Hotelový vůz/taxi
    3. Bemo
    4. Taxi – Taksi

Půjčení vlastního dopravního prostředku

Cestování po Bali s vlastním dopravním prostředkem je velmi pohodlné, riziko přináší silný dopravní ruch na cestách a možnost, že budete dlouho bloudit, než se dostanete ke kýženému cíli, protože Balijci znají ostrov, informační tabule nepotřebují, jen pozapomněli na turisty.

Kolo

Pronájem kola je možný, nevyužili jsme jej, není tolik obvyklý. Nabízejí jej hotely a turistické kanceláře, často i s průvodcem, který vás zavede k nádherným rýžovým polím, chrámům, či jiným pamětihodnostem. Kolo je na cestách velkou výjimkou, spíše je používají starší lidé anebo děti školou povinné.

Často jezdí cyklisté u krajnice v protisměru.

Motorka (bike)

Motorka je nejrozšířenějším dopravním prostředkem a zejména turistická centra nebo města mají cedule s nápisy "Rent a Bike" vzdáleny jen několik málo metrů.

Typická (skoro jednotná) cena byla 50.000 Rp/den, včetně přileb. Dobrá cena se získá dlouhodobějším pronájmem – obvykle pronajímatel požaduje týden. To jde pak cena na 30.000 Rp/den. Mně se podařilo ukecat cenu na 35.000 Rp/den na 4 dny. Ještě jsme ale připlatili 10.000 Rp/den za pojištění. Kdoví jak by bylo ono pojištění prospěšné, ale aspoň psychická podpora to byla.

Při podpisu smlouvy není požadován mezinárodní řidičák, a ani nechtějí vidět pas … vše se sjednává jako na běžícím pásu, zřejmě se nic nezneužívá a asi se taky tolik nebourá.

Při půjčení konkrétního typu doporučuji dávat pozor na toto:

  • stav motorky – častými neduhy jsou nefunkční tachometr (a s ním spojený i kilometrovník) nebo zejména špatně ukazující ukazatel stavu benzínu; na cestách se nejezdí rychle a tak ukazatel rychlosti oželíte, vzdálenost se dá odhadnout, ale stav nádrže je dobré mít stále pod kontrolou – ze tří motorek fungoval správně jen u jedné, a to u první motory vůbec, u druhé ukazoval, jak chtěl,
  • ukládací prostor na helmu v sedle – helmy se sice nekradou, stačí je zavěsit na řídítka, když někde zastavíte, ale prostor se dá využít na jiné věci, které jinak nosíte stále v batohu,
  • přilba – pro řidiče doporučuji se štítem přes obličej; často se budete vracet z výletů v noci, brýle vás neochrání (se slunečními nic neuvidíte) a některé vedlejší cesty jsou velmi prašné; za jízdu bez helmy platí Balijec 50.000 rupií, turista 100.000 rupií – v turistických centrech jsou policisté sem tam, ale na "dálnici" a velkých křižovatkách téměř vždy.

Na Bali je velmi nízká (nebo skoro nulová) kriminalita a motorku můžete bez obav kdekoliv zaparkovat i s přilbami přes řidítka, ale raději jsem nezkoušel ještě ponechat klíč v zapalování.

Auto

Půjčit si auto byl vcelku zážitek. Možností je opět spousta, auto pronajme skoro každý hotel, anebo vám doporučí nějakou zpřízněnou firmu.

Zde však platí dvojnásob, že je nutná kontrola vozu – ideální je si auto projet, alespoň na pár metrech. Já si půjčil Suzuki Jimmy, s nefunkční ruční brzdu, jízdními vlastnostmi převzatými z počítačové hry z poloviny 90. let (fyzika v tom autě moc nefungovala), s ukazatelem stavu benzínu stále kolem nuly, roztřesené při jakémkoliv rychlostním stupni, v jakýchkoliv otáčkách. To vše za 125.000 rupií na den.

Prohlédněte si také dokumenty k vozu, zda je s nimi vše v pořádku, účtenku z půjčovny vozte s sebou.

Pojištění vozu bylo v ceně, ale spoluúčast byla stanovena na 400 $, což asi stonásobně překračovalo cenu vozu, kterou bych byl ochoten zaplatit.

Další možnosti přepravy na Bali

Shuttle bus

Objednat si autobus je možné v centru větších měst. V turisticky exponovaných lokalitách, je nabídek spousta a na každém rohu. Je dobré si tedy projít ulice, zjistit, kde je nabídka nejlevnější a srovnat s cenou, kterou nabízí hotel. Na hlavní ulici kolem hotelů nebo pláže, bývá pochopitelně cena nejvyšší (ikdyž je cena ± stejná).

Objednáním specifikujete místo, kde vás vyzvednou, což většinou bývá hotel. Výstupní stanice je ale daná, bývají maximálně dvě ve městě. Další přesun je nutné domluvit s hotelem, kam se máte nastěhovat, anebo využít taxi. Dohodnout se lze i s řidičem vašeho Shuttle busu během jízdy – řekne si ale klidně za cestu pár ulic po městě stejnou částku, jako za cestu z města do města. Je nutné smlouvat!

Pokud se při objednání budou ptát na batohy, doporučuji je zamlčet. Přepravní firma s batohem počítá a pokud batoh přidáte do objednávky, připlatíte si cca 5.000 rupií.

Balijci jsou obecně zvyklí tahat z turistů peníze, takže řidič si během jízdy s naprostým klidem řekne od každého o příplatek (klidně 50% z ceny lístku na osobu) za klimatizaci. My jsme ji odmítli, ale Australani s malým dítětem jedoucí s námi zahuhňali "Maybe", řidič ji pustil a na konci cesty vznikla velká slovní přestřelka mezi nimi.

Hotelový vůz/taxi

Jde v podstatě o Shuttle bus (nebo auto, je-li vás méně), ale provozovatelem je sám hotel, který zaúkoluje svého řidiče.

Nespornou výhodou je to, že Vás řidič odveze na místo, komfort jízdy je také vyšší.

Oproti Shuttle busu bude dražší, ale pro větší skupinu naopak levnější, protože oproti Shuttle busu se platí cena za auto a ne za osobu. Odpadají také dodatečné příplatky za klimatizaci atp., řidič si to prostě nedovolí. Pokud ano, pomůže hrozba stížností přímo v hotelu.

Bemo

Jde o větší autobusy, taková meziměstská hromadná doprava. Nevyužili jsme, uvádím jen informace tištěného průvodce: stanoviště Bem je skoro v každém městě, jde o levný, ale někdy pomalý, způsob přepravy.

Údajně je třeba dát pozor na to, aby řidič Bema nepochopil vaši objednávku tak, že jde o speciální jízdu jen pro vás. V takovém případě platíte jakoby šlo o Shuttle bus.

Taxi – Taksi

Taxikáři jsou podobní těm pražským, takže je třeba je velmi pozorně hlídat. Při odchycení na ulici si domluvte cenu předem, anebo se alespoň zeptejte na přibližnou cenu, a tu pak vyžadujte při placení, pokud na taxametru bude jiná (vyšší) částka.

Nevím o tom, že by znali místní taxikáři tzv. turbo, kdy peníze naskakují na taxametru rychleji, tak by měl taxametr fungovat správně. Pokud jej ale taxikář nezapne, a vy si toho nevšimnete, může se vám stát, že zaplatíte za pár minut jízdy mnoho dolarů/rupií. Taxikáři si také sami řeknou o tip. Vyplatí se být ostražitý.

Na letišti je dispečink taxikářů, platí se předem jemu, což nám přišlo jako bezpečné, ale podle Petra Besedy se vyplatí zajít kousek od letiště a odchytnout Taksi na ulici, čímž se významně ušetří.

Více informací o Bali na wikipedii.


Poznámka:
Uvedené ceny platily v září 2010. Bali bylo plné turistů z Jávy, kteří na Bali přijeli oslavit Ramadán, v turistických centrech bylo vše dost předražené a prodejci nechtěli smlouvat. Hotely vůbec.
Tehdy platný kurz: 1000 rupií = 2,20 Kč.

Martin Ševčík, 24. 9. 2010
přečteno: 14494/14202×, 2 komentáře

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

běhající herka | 24. 9. 2010 15.32 hod. | 88.101.124.xxx
A kolik stojí, když si to chce člověk jen oběhat?

fotoMartin Ševčík: o tom bude taky článek